i logik: det ett påstående är sant eller falskt. – I datorer kan sanningsvärdena sant och falskt representeras av talen 1 och 0. Det har också utarbetats logiska system med fler än två sanningsvärden. – På engelska: truth value, på tyska: Wahrheitswert. – Se också sanningsvärdetabell och Boolesk algebra.
[logik] [ändrad 31 juli 2021]
elastisk linjal i ritprogram: ett verktyg som gör att man kan dra en mjukt rundad kurva efter ett antal punkter, så kallade styrpunkter (även kallade kontrollpunkter. – I datorgrafik skiljer man mellan interpolerande splines (=kurvor som passerar genom styrpunkterna) och approximerande splines (=kurvor som löper i närheten av styrpunkterna). Det finns många typer av splines. Mest kända är bézierspline och B‑spline. Båda är approximerande splines. – Den engelska termen spline är hämtad från skeppsbyggeriet, där man har elastiska linjaler av trä eller metall för att kunna rita rundade former.
[applikationer] [grafik] [ändrad 1 juli 2020]
punkt som används i ritprogram när man drar kurvor med en spline (elastisk linjal). – Det brukar finnas en, två eller flera fasta punkter som håller kurvan på plats. Användaren greppar styrpunkterna med musen: de är rörliga, och när man flyttar dem ändras kurvans form. Det är programmerat för att efterlikna motsvarande effekt hos materiella elastiska linjaler. – På engelska: control point. Den svenska direktöversättningen kontrollpunkt är vanlig, men språkligt fel – se control.
[applikationer] [bildbehandling] [språktips] [ändrad 7 november 2017]
(stateful) – om dataprogram: som känner igen tillstånd (states) och anpassar sitt beteende efter dem. Motsats: tillståndslös (stateless). (Tillstånd i tillståndsbaserad motsvarar alltså engelska state – inte permission.) – I en tillståndsbaserad brandvägg granskar brandväggen inte bara adressinformationen och eventuellt också innehållet i inkommande paket, utan den tar också hänsyn till kommunikationssessionens tillstånd (faser i kommunikationssessionen). Det gör det svårare för angripare att smussla oönskade paket förbi brandväggen. (Jämför med en portvakt som inte bara kollar att alla som vill komma in har id‑kort, utan också kollar att de har ett giltigt ärende just då.)
[it-säkerhet] [programmering] [ändrad 7 januari 2019]
(active matrix) – en typ av platt bildskärm där varje bildpunkt styrs av en egen transistor. Det innebär att skärmen blir bättre på att återge snabba förändringar i bilden. Man slipper släpspår vid snabba musrörelser. Tekniken är bra, men dyr jämfört med passiv matris. Aktiv matris kallas också för thin film transistor, TFT. – Se också AMOLED.
[bildskärmar] [ändrad 11 juni 2017]
om information: inspelad eller avbildad som en kontinuerlig signal eller bild med steglösa förändringar – alternativet till digital. – Analog information finns bland annat på vinylskivor, kassettband, videoband och kemisk film. Man kan säga att analoga upptagningar görs genom att det som man mäter eller spelar in direkt, eller genom flera led, påverkar mediet som lagrar informationen. Om man till exempel betraktar spåren på en LP‑skiva på nära håll ser man hur ljudspåren motsvarar förändringar i musiken. Djupt och brett spår betyder starkt ljud. Men digital upptagning innebär däremot att man först mäter ljus, ljud eller annat och sedan sparar mätvärdet, vanligtvis som ettor och nollor. Om man i ett mikroskop betraktar en musik‑CD eller en DVD får man ingen bild av vad som finns på disken. Det är bara en lång rad med små gropar som står för ettor och nollor: egenskaper som ljudstyrka och svärta måste därför anges genom kodning. – Exempel på analog kommunikation är traditionell radio, tv, telefon och det gamla NMT‑nätet. – Information i analog form har mellanlägen, medan digital teknik sparar informationen i form av hela tal med en på förhand bestämd noggrannhet. (Ett berg som mäts digitalt uppges vara antingen exakt 345 eller exakt 346 meter högt, om det mäts i meter, men om samma berg mäts analogt blir det troligen lite över, lite under eller ”ganska precis” 345 meter eller 346 meter.) – Nackdelen med analog information är att den försämras varje gång man kopierar den. Det är främst därför som datorer arbetar med digital teknik. Analoga inspelningar av bild eller musik är i original minst lika bra som digitala inspelningar, förutsatt att omständigheterna i övrigt är likvärdiga. Många hävdar dessutom att den digitala tekniken tar bort de finaste nyanserna. Men analoga inspelningar försämras, till skillnad från digitala, varje gång man spelar dem, och de kan inte kopieras utan kvalitetsförlust. Digitala inspelningar ger däremot samma resultat i ljud och bild så länge de är läsbara, det vill säga så länge som det går att skilja ettor från nollor. – Ordet: Analog kommer av grekiska ana och logos. Det kan översättas med proportionell (mot), överensstämmande (med), likformig. Ordet har använts i vetenskap sedan början av 1800‑talet. Inom it har det använts sedan 1940‑talet som motsats till digital. (Strikt språkligt skulle motsatsen vara katalog, men orden analog och katalog har uppkommit oberoende av varandra.) Inom it stavas det på engelska alltid analog, men i andra sammanhang stavas det analogue på brittisk engelska och analog på amerikansk engelska.
[fysik] [ljud och bild] [språktips] [ändrad 17 maj 2022]
to announce översätts med, till exempel, att tillkännage, att meddela. Absolut inte med att annonsera, som heter to advertise på engelska.
[språktips] [ändrad 19 april 2020]
litet program. – Ordet kommer av engelska application, och betecknar oftast ett litet program som lätt kan sändas över internet. En applet är numera oftast en Java-applet. Kriteriet på en Java-applet är, förutom att den är skriven i Java, att den bara kan köras i en webbläsare. Vanligtvis är det ett relativt litet program som snabbt kan skickas över webben, men i princip kan en Java‑applet vara hur stor som helst. Ordet applet fanns i betydelsen litet program innan Java kom. – Jämför med app.
[applikationer] [ändrad 6 maj 2018]
(inheritance) – överföring av egenskaper från en överordnad klass till en underordnad klass i objektorienterad programmering; även från en klass till ett objekt (en instans av klassen). – Arv är en central idé i objektorienterad programmering. Om man har tänkt rätt från början kan man med arv lätt göra stora förändringar, till exempel införa nya funktioner, i objektorienterade system genom en enda ändring högt upp i klasshierarkin. Alla underordnade klasser ärver då ändringen. När det gäller simuleringar och tredimensionell datorgrafik gör arv det enklare att hantera sammansatta objekt: om överarmen rör sig ärver underarmen rörelsen, och handen ärver i sin tur rörelsen från underarmen. Arv kan alltså ses som ett sätt att återanvända kod. – Se också multipelt arv.
[programmering] [ändrad 19 december 2018]
det som blev kvar av Informix efter att IBM i april 2001 köpte större delen av Informix verksamhet. – Ascential Software levererade verktyg för omvärldsbevakning och hantering av värdefull företagsinformation. 2005 köpte IBM även Ascential. Varumärket Ascential används inte längre. –Se IBM:s webbsidor (länk).
[analys] [företag] [uppköpt] [ändrad 14 maj 2022]