(physical) – i it-världen: materiell och beständig till skillnad från:
- – logisk, och:
- – virtuell.
– Skillnaden mellan fysiskt och logiskt inom it är skillnaden mellan vad som händer i den materiella utrustningen (hårdvaran) och vad detta leder till för användaren. Den fysiska aspekten av datalagring är till exempel att vissa fläckar på en hårddisk magnetiseras eller avmagnetiseras. Logiskt motsvaras det av förändringar i den information som är lagrad på hårddisken. De logiska förändringarna i filsystemet får i sin tur logiskt uttryck som text på bildskärmen, men fysiskt sett är denna text ett mönster av ljusa och mörka punkter, genererat av en funktion som inte vet något om ord eller bokstäver. När man talar om den fysiska världen i motsats till den virtuella världen menar man varelser och föremål som existerar oberoende av datorer. – Se också köttvärlden. – Strikt talat är allt detta fysiskt i den bemärkelsen att både de logiska systemen och den virtuella världen tillhör den fysiska världen. Fysisk används här i den inskränkta betydelsen av något som är materiellt, i det fasta tillståndet och beständigt.
[fysik] [språktips] [virtuellt] [ändrad 3 september 2018]
en avvecklad virtuell värld som 2013–2019 utvecklades av företaget med samma namn. Grundare var Philip Rosedale, som tidigare hade grundat Second life. Målet var att göra en ny och bättre efterföljare till Second life. – Om nerläggningen, se företagets blogg. – Företaget med samma namn finns kvar och utvecklar högtalarsystem, se highfidelity.com.
[nerlagt] [virtuellt] [ändrad 6 november 2021]
om experiment: ”i det virtuella” – benämning på experiment som utförs i en virtuell värld som Second life. I en sådan värld interagerar människor med figurer och föremål i en grafisk simulering av en materiell värld. Man kan till exempel utveckla program inom artificiell intelligens genom att köra dem i en virtuell värld. I virtuella världar påverkas händelserna inte bara av datorprogram, utan också av mänskliga deltagare. Därför skiljer man mellan experiment in virtuo och rena datorsimuleringar, in silicio. – In virtuo är inte äkta latin, men anknyter till uttryck som in vivo (”i levande” – om experiment som genomförs i levande varelser) och in vitro (”i glas” – om experiment i provrör).
[forskning] [virtuellt] [ändrad 10 0ktober 2018]
registrering av en virtuell värld som juridisk person. – Benämningen interration föreslogs 2013 av den amerikanske forskaren Edward Castranova (edwardcastranova.com), som anser att virtuella världar bör kunna jämställas med företag (se denna länk). – Ordet interration (in+terra – att göra till jord / land) anspelar på engelska incorporation (bolagsbildande, bokstavligen: att göra till kropp, alltså till vad som på svenska kallas för en juridisk person).
[juridik] [virtuell verklighet] [ändrad 29 augusti 2020]
- – ett antal lagar som inte är juridiska lagar (till exempel Murphys lag) finns i denna ordlista, se här. Det finns också ett antal juridiska lagar, klicka här;
- – engelska lag (fördröjning, eftersläpning), se lagg.
[diverse lagar] [grafik] [juridiska lagar] [spel] [ändrad 23 december 2017]
(latency) – fördröjning, väntetid: den tid som det av tekniska skäl tar att få fram en signal eller att hämta data; i synnerhet den fördröjning som är oundviklig på grund av fysikens lagar. – Latens uppkommer alltid i elektroniska system därför att utrustningen behöver tid för att reagera på inkommande signaler. Även om latensen i varje enskilt fall bara är någon miljondels sekund kan det i komplicerade system sammanlagt bli så mycket att fördröjningen blir ett problem. Det kan bli störande för användaren (till exempel i telefonsamtal) eller leda till en förskjutning i tid som gör det svårt att samordna processer. – Jämför med accesstid, lagg och jitter. (Latens och lagg används ibland som synonymer, men latens är den fördröjning som är inbyggd i systemet, lagg kan dessutom ha andra orsaker, till exempel belastning på användarens dators processor.) – Ordet: Kommer av ett latinskt ord som betyder dold. Det som är latent är tills vidare dolt.
[fysik] [nätverk] [ändrad 6 december 2018]
- – i typografi: det blanka utrymmet (ljusrummet) till vänster på en vänstersida och till höger på en högersida. På enstaka sidor, som inte ska bindas in, är marginalen till vänster. Det tomma utrymmet på andra kanten av sidan (vid ryggen) kallas för bunten (alltså i mitten, mellan de båda sidorna på ett uppslag). Marginalen brukar vara betydligt bredare än bunten. Ibland kallas även bunten för marginal. – I äldre typografi kallades också de blanka utrymmena upptill och nertill på sidorna för marginaler: övre och nedre marginal;
- – i företagsekonomi är marginalen detsamma som pålägget, räknat som procent av försäljningspriset. Marginalen kan alltså aldrig bli mer än 100 procent. – Exempel: man köper varan för 10 kronor och säljer den för 20 kronor. Pålägget är då 100 procent (eftersom pålägget 10 kronor är 100 procent av inköpspriset 10 kronor), men marginalen är 50 procent (eftersom 10 kronor är 50 procent av försäljningspriset 20 kronor);
- – på engelska: margin. (Det engelska ordet marginal är ett adjektiv som betyder marginell.)
[ekonomi] [språktips] [typografi] [ändrad 19 november 2019]
- – (overhead) – extra data, till exempel adressinformation, som behövs i datakommunikation av tekniska skäl (för överföringen och för rättelse av fel), men som inte ingår i nyttolasten (payload), alltså inte ingår i meddelandet till mottagaren;
- – i företagsekonomi är pålägget (på engelska markup) skillnaden mellan anskaffningskostnad och försäljningspris. Pålägget kan uttryckas som procent av anskaffningspriset och kan alltså bli mer än 100 procent. Marginalen, däremot, är pålägget räknat som procent av försäljningspriset, alltså alltid under 100 procent. Så om man köper något för 100 kronor och säljer det för 250 kronor är pålägget 150 procent, eftersom 150 kronor är 150 procent av inköpspriset 100 kronor. Men marginalen är 60 procent, eftersom 150 kronor är 60 procent av försäljningspriset 250 kronor.
[datakommunikation] [företag och ekonomi] [ändrad 9 mars 2021]
virtuell miljö som visas på bildskärm eller annat sätt, och som till utseende påminner om en materiell värld. – En virtuell värld kan vara vardagsrealistisk, science fiction‑artad eller i någon annan stil, och vara mer eller mindre övertygande. (Med virtuell miljö menas en miljö som upplevs på bildskärm, med speciella glasögon, i en VR-kub eller på andra sätt som helt eller delvis omsluter synsynnet och ofta även påverkar andra sinnen, främst hörseln.) – Många datorspel utspelar sig i virtuella världar. Användarna kan ha representanter för sig själva i den virtuella världen i form av grafiska figurer, avatarer, som de styr med mus och tangentbord (eller andra styrdon). – Virtuella världar är oftast tredimensionella i den bemärkelsen att man kan röra sig fritt i dem, och betrakta allt som finns i dem från valfritt håll. En känd virtuell värld från 00‑talet är Second life. – På engelska: virtual world. – Läs också om High fidelity†. – Se också virtuell verklighet.
[spel] [verkligheter] [virtuellt] [ändrad 22 november 2018]
tecknet – som används för att avstava ett ord eller för att ange att två ord eller namn hör ihop. Det finns flera sätt att använda bindestreck:
- – avstavningsbindestreck – anger att ett ord är upp-
delat på två rader;
- – fast bindestreck – ingår alltid i ett ord eller namn, till exempel Eva‑Lena, pH‑värde, Alcatel‑Lucent. Om ordet måste avstavas bör man göra det vid bindestrecket, men om det är nödvändigt kan man också göra det någon annan stans i ordet. Fasta bindestreck är ofta, men behöver inte vara, icke radbrytande;
- – icke radbrytande bindestreck – fast bindestreck i ord eller teckenserie som inte bör delas upp på två rader, till exempel i telefonnummer;
- – suppleringsdivis används i uttryck som ”låg- och mellanstadiet” – ett kortare sätt att skriva ”lågstadiet och mellanstadiet”;
- – mjukt bindestreck – markering av var ett ord kan avstavas om det behövs (annars göms tecknet).
– Typografer och tidningsjournalister brukar kalla bindestreck för divis. I typografi är bindestreck ett annat (kortare) tecken än tankstreck. – På engelska heter bindestreck hyphen.
[tecken] [ändrad 5 februari 2023]