exekveringsalgoritm

i datoriserad aktie­handel: program som strävar efter att  köpa eller sälja aktieposter till det mest förmånliga priset. – Syftet är alltså inte bara att tjäna pengar i största allmänhet (se högfrekvenshandel) utan att köpa eller sälja bestämda aktieposter till bästa möjliga pris. Program­men försöker förutse det mest förmånliga ögon­blicket för att göra en affär, och bevakar vanligen flera olika börser och andra handels­platser för aktier. Exekveringsalgoritmer är en form av algoritmisk aktiehandel.

[aktiehandel] [ändrad 17 juni 2018]

programmatic

programmatic buying [of media space]programstyrd handel med annonsutrymmen – köp och försäljning av annonsutrymme med helt automa­tiska metoder. Det går till på ungefär samma sätt som algoritmisk aktiehandel. Massmedier anger på ett slags börs vilka annonsutrymmen som är till salu och vad de kostar; annonsörer anger på motsvarande sätt vad de vill ha utrymme för och vad de är villiga att betala. Andra villkor kan givetvis också anges. Köpare och säljare matchas automatiskt. – Metoden kan användas för tidningar och tidskrifter, radio och tv, reklampelare och annat, och inte enbart för reklam. – Kallas på svenska ofta för programmat­ic eller programmatiskt. – Läs mer i till exempel Handboken om Programmatic 3.0 (länk), utgiven av IAB Sverige (länk).

[marknadsföring] [massmedier] [ändrad 3 april 2017]

minnesdatabas

(in-memory database, förkortat IMDB)databas som lagras och körs helt och hållet i servrarnas arbetsminne. Det gör att operationer (läsningar, tillägg, ändringar och raderingar) kan ske mycket snabbare än om de görs mot hårddiskar eller SSD. – Man kan skilja mellan två typer av minnesdatabaser:

  1. – databaser som gör alla operationer i arbetsminnet, men som lagrar resultaten på disk eller SSD;
  2. – rena minnes­data­baser som inte är kopplade till hårddiskar eller SSD. Informationen lagras i samma minne som operationerna körs i. Exempel: SAP Hana.

[databaser] [ändrad 16 augusti 2019]

Nakamoto, Satoshi

pseudonym för uppfinnaren av tekniken bakom bitcoin. – Nakamoto beskrev idén 2008 i artikeln ”Bitcoin: A peer-to-peer electronic cash system” (länk). Han var också med och startade bitcoin-nätverket, men drog sig ur 2010. – Vem eller vilka som står bakom pseudonymen har varit okänt. De som har samarbetat med Nakamoto har gjort det genom nätet. En lista över ut­pekade personer bakom namnet finns i artikeln om Nakamoto i Wikipedia. – I maj 2016 trädde australiern Craig Wright (craigwright.net) fram och påstod att han var Satoshi Nakamoto – se artikel hos BBC (länk). Han hade blivit utpekad i december 2015, men då bekräftade han inte. Alla är fortfarande inte övertygade, se artikel i Wired (länk). Craig Wright tog kort därefter tillbaka påståendet. I augusti 2022 dömdes den brittiska bloggaren Peter McCormack (petermccormack.co.uk) att betala ett (1) pund i skadestånd till Wright för att McCormack hade påstått att Wright ljög när han sa att han var Nakamoto – se domstolens utslag. – Nakamoto, vem det än är, äger minst en miljon bitcoin i kända bitcoin­konton (”plånböcker”). Det motsvarade i augusti 2022 minst 237 miljoner dollar. – Se också artikel om Nakamoto på Bitcoin­wiki (länk).

[kryptovalutor] [pseudonymer] [ändrad 6 augusti 2022]

trollfabrik

(troll farm, troll factory) – propagandistgrupp som har till uppgift att sprida falska eller vilseledande påståenden på internet. Oftast anställd av en stat. Medlemmarna nästlar sig in i sociala medier och andra forum och agerar som vanliga privat­per­soner. – Använd­ning av troll­fabriker är ofta ett inslag i informationspåverkan. – Till skillnad från vanliga troll brukar trollfabriker­nas skribenter inte vara provoka­tiva, utan de vill verka trovärdiga. – Läs också om motparten, älvor. – Se till exempel artikel i New York Times (länk). –  Troll­fabrik var 2015 ett av årets nyord enligt Språk­rådet och Språk­tidningen (länk).

[desinformation] [politik] [troll] [årets nyord] [ändrad 22 februari 2022]

administrivia

(administration trivia) – i digitala nyhets­brev: upp­gifter om hur man avbeställer nyhets­brevet, ändrar adress och lik­nande.

[publicering] [ändrad 25 oktober 2022]

adressinformation

adressinformationsfil (header) – i e-post och andra meddelan­den som sänds över dator­nät: separat fil med teknisk informa­tion om meddelan­dets avsänd­are, mottag­are och den väg meddelan­det har tagit samt med datum och klockslag. Adress­informa­tionen brukar följa med meddelan­dena som en separat fil. Den visas normalt inte för mottagaren, men kan lätt tas fram om man vill se den.

[nätverk] [ändrad 13 mars 2019]