Comdex

nerlagd it-mässa i Las Vegas. Den anordnades årligen i november från 1979 till 2003, och räknades då som världens näst största it‑mässa efter CeBit. – 2010 anordnades Comdex som en virtuell mässa, alltså enbart på internet, under namnet comdexvirtual.com. – Numera länkar comdex.com direkt till interop.com.

[mässor och konferenser] [nerlagt] [ändrad 16 augusti 2017]

Livescribe

en smart penna från före­taget med samma namn (länk). – Live­scribe skriver på papper som en vanlig penna, men avläser samtidigt det som skrivs (eller ritas) så att det kan över­föras till en smart mobil. Där tolkas hand­skriven text till text som datorer kan bear­beta och lagra. Live­scribe har också en inspelningsfunktion, så att man kan spela in ett telefon­samtal eller ett föredrag samtidigt som man gör anteck­ningar. Live­scribe köptes i november 2015 av Anoto. –Se livescribe.com.

[användargränssnitt] [pennor] [ändrad 8 januari 2018]

Phree

(troligen nerlagd) – en smart penna som kan användas på nästan alla underlag. – Det man skriver eller ritar med Phree visas direkt på bildskärmen på en smart mobil eller dator; Phree lämnar däremot inga spår på underlaget som den skriver på, så man kan skriva på byx­benet eller på bordsduken om man vill. Men man måste alltså ha en smart mobil påslagen. Phree kan också användas som telefon­lur, kopplad till mobilen. – Phree har utveck­lats av före­taget OTM Tech­no­logies och lanserades under 2015. – Se otmtech.com (nere sedan december 2022).

[försvunnet] [pennor] [ändrad 20 december 2022]

respawn

  1. – i datorspel: återuppväcka, återuppliva – återaktivering av en figur i spelet som tidigare har ”dödats”. (To spawn betyder ungefär att yngla av sig. Ordet används om fiskar och groddjur);
  2. – Respawn – tidigare: konferens i Köln för spel­utveck­lare, andordnad första gången 2013, sedan slutet av 2017 införlivad med devcom (devcom.global).

[konferenser] [spel] [uppköpt] [ändrad 5 juni 2018]

smart penna

(smartpen, smart pen, digital pen) – penna eller pennliknande föremål som kan överföra det man skriver eller tecknar till en dator eller smart mobil och integrera det med applikationer i datorn eller mobilen. – Skillnaden mot läspennor är att läspennor läser något som redan är skrivet, men en smart penna använder man för att skriva och rita. Det man skriver och ritar kan sedan sparas och bearbetas i olika program, vanligtvis efter att man har överfört informationen till en dator eller mobil. – En del smarta pennor kan användas som vanliga pennor, det vill säga att de har något slags bläck så att man vid behov kan skriva på papper. Andra är enbart avsedda att användas kopplade till dator eller mobil: man ser på bildskärmen vad man skriver eller ritar. – Smarta pennor har något slags teknik för att uppfatta pennspetsens rörelse i förhållande till under­laget. Smarta pennor fungerar mer självständigt än elektroniska pennor (stylusar) som används för att skriva på bildskärmar, till exempel på smarta mobiler och, förr, på penndatorer. Smarta pennar upp­fattar själva sin rörelse och skickar informationen till en dator eller mobil, medan stylusarnas rörelser uppfångas av den bildskärm som de är avsedda för. En av de första smarta pennorna var Anoto, som fungerar ihop med ett speciellt mönstrat papper.

[användargränssnitt] [pennor] [styrdon] [ändrad 8 januari 2018]

Google Pay

en betaltjänst från Google för smarta mobiler. – Fram till januari 2018 hette den Android Pay. – Android Pay var en sammanslagning av Google Wallet, som finns kvar som separat tjänst, och Softcard. (Softcard var en mobil betaltjänst som drevs av amerikanska teleoperatörer. Den startades 2013 och köptes 2015 av Google, varefter den försvann som separat tjänst.) – Android Pay till­känna­gavs i maj 2015, och togs i bruk under hösten 2015. – Se pay.google.com.

[betalningar] [ändrad 12 januari 2012]