cost per action

(CPA) – i reklam på webben: annonskostnad per händelse – annonsörens kostnad för specifika händelser som att besökare klickar på en annons, köper något eller fyller i ett formulär. – Cost per action förväxlas ibland med cost per acquisition, som också förkortas CPA, men som står för kostnad per kundvärvning.

[marknadsföring] [ändrad 11 maj 2021]

groupie

  1. – grupp-selfie – gruppbild där foto­grafen är med på bilden. – Groupie i denna bety­delse var ett av årets nyord 2015 enligt Språk­rådet och Språktidningen (länk);
  2. – en annan betydelse av groupie är en person som följer efter kända artister och vill ha sex med dem.

[foto] [årets nyord] [ändrad 6 mars 2018]

growth hacking

  1. – utveckling och användning av tekniker för analys av stora datamängder (big data) i syfte att förbättra marknadsföring och försäljning;
  2. – experimenterande med många olika sätt att göra ett nystartat företag känt och framgångsrikt.

– Se också hack och (att) hacka.

[analys] [marknadsföring] [ändrad 4 mars 2020]

robotjournalistik

det att nyhetstexter skrivs av datorprogram. – De sak­upp­gifter som behövs matas in i programmet, varpå de sätts in på rätt plats i en textmall som har skrivits på förhand. Pro­gram­met (en textrobot) har tillgång till alterna­tiva mallar och formu­le­ringar så att det ska kunna bli lite varia­tion. Än så länge fungerar tekniken bäst i faktatäta genrer som sena match­resultat i sport, väder och aktie­kurser. Någon mekanisk robot i stil med C3PO är naturligtvis inte inblandad. – Robotjournal­istik var ett av årets nyord 2015 enligt Språkrådet och Språktidningen (länk).

[massmedier] [mjukvarurobotar] [årets nyord] [ändrad 9 februari 2020]

svischa

skicka pengar från en smart mobil genom en betaltjänst som Swish. (Men ordet svischa används om liknande betalningar även om det inte är Swish som man betalar genom.) Kan också stavas swisha. – Svischa var ett av årets nyord 2015 enligt Språk­rådet och Språk­tidningen (länk). Det var det populäraste av det årets nyord enligt en omröstning i Språktidningen (länk).

[betalningar] [jargong] [årets nyord] [ändrad 26 maj 2017]

Kopimashin

en dator byggd för att slå världsrekord i pirat­kopie­ring. – Kopi­mashin byggdes 2015 av Peter Sunde Kolmi­soppi, känd från Pirate Bay. Det är en Raspberry Pi-dator, en liten LCD‑skärm och några rader källkod. Den kopierar Gnarls Barkleys hit ”Crazy” hundra gånger i sekunden, vilket blir över åtta miljoner gånger på ett dygn. Kopiorna raderas omedelbart. – Syftet är att belysa det absurda i påstå­endet att musik­branschen förlorar sju kronor varje gång någon laddar ner en pirat­kopierad låt. Om det skulle stämma förlorar musikbranschen alltså över sex miljoner kronor om dagen på Kopimashin. Peter Sunde Kolmi­soppi har sagt att han tänker bygga totalt tretton Kopimashindatorer för att på så sätt ruinera musikbranschen. – Se konsthack.se.

[kuriosa] [musik] [pirat] [upphovsrätt] [ändrad 21 juni 2018]